Om meg

Trondheim, Sør Trøndelag, Norway
Dette handler om hverdagslivet mitt i Trøndelag. Jeg er født i 1958 og oppvokst som Bergenser. Flyttet til Trondheim i 1984. Har mann, datter, sønn, svigerbarn, barnebarn og katt. Fotoapparatet har fulgt meg stort sett overalt. Jeg syr, strikker, går på tur. I tillegg liker jeg å skrive, fortelle og formidle..

søndag 17. juli 2016

VEGA


Noen mil nord for Brønnøysund, 
ligger fergekaien Horn

Vi tok fergen Horn - Igerøy (Vega)

Nydelig vær på fergeturen
og her ser vi Vega i det fjerne mens vi runder Ylvingen (Dere husker vel Himmelblå)


Vega Havhotell er et sjarmerende hotell..
Idyllisk beliggenhet 
uten tv og med dårlig nettdekning
Her skal tiden tilbringes utendørs

- og i matsalen -
..hvor det serveres deilig 5 retters middag hver dag kl 20..

Vertsfolket Aga var ikke tilstede denne helgen
men søte svenske piker
fikk alle til å føle seg veldig velkommen..


Rett utenfor døren, i det lille tjernet
svømte ærfuglene rundt og skapte en god stemning

Ærfugler ligner litt på vanlige ender
men ærfuglene er kjent for sitt myke, deilige dun
som det lages ederdunsdyner, puter etc av..


I Norge harpes ederdunen for hånd
slik at den blir fri for rusk og rask..
Her får vi det demonstrert..

Dette er dun av aller ypperste slag
En myk, sammenhengende dott..

Det går med ca 1 kg dun til en dyne, som betyr at det er dun fra ca 60 - 70 reir..


Strandnellik og sjølukt = sommerminner for meg..




Fjelltur fra strandkanten..


Vega er en kommune full av kontraster
Høye fjell, lavland, skog, heier og våtmarksområder..

..rikt dyre-, fugle- og planteliv..

Vegaøyene består av 6500 øyer, holmer og skjær
hvorav ca 50 er bebodd..


Tirilltunge, rødkløver og utsikt mot Søla


Vegaøyene står på UNESCO's verdensarvliste
pga sitt enestående natur- og kulturmiljø..
men særlig pga det unike samspillet
mellom ærfugl og øybefolkningen i hekkesesongen..


Og når oppholdet på denne vakre øyen
blir belønnet med midnattsol

DA
kjenner vi at dette er en øy vi gjerne vil tilbake til..

Kanskje jeg burde lære meg padling..
Det ville vært perfekt her mellom holmene og skjærene..

..eller sykling på sykkelvennlige veier..
eller gå på de uttallige oppmerkede turløypene..

Vega - en god opplevelse



3 kommentarer:

  1. Nydelige bilder. Artig å høre om duna da.
    Klem

    SvarSlett
  2. Det blir jo finere og finere dette her! Og dun-produksjon.. Spennende. Og ikke rart en dun-dyne koster penger... Det forstår jeg nå. Nyt sommeren videre med en klem fra meg til deg

    SvarSlett
  3. Aldeles nydelege bilder i eit fint og opplysande innlegg.
    Tusen takk.
    Fin sommar vidare.

    SvarSlett