Om meg

Trondheim, Sør Trøndelag, Norway
Dette handler om hverdagslivet mitt i Trøndelag. Jeg er født i 1958 og oppvokst som Bergenser. Flyttet til Trondheim i 1984. Har mann, datter, sønn, svigerbarn, barnebarn og katt. Fotoapparatet har fulgt meg stort sett overalt. Jeg syr, strikker, går på tur. I tillegg liker jeg å skrive, fortelle og formidle..

onsdag 21. mai 2014

Mannsbunad til en trønder




Jeg kan ikke slutte å undres over hvor
flott tradisjon vi har her til lands..

..med å feire bursdagen til landet vårt
på en så unik måte..

Alle tar på seg finstasen


.. til og med landet vårt er på sitt fineste..

Og kanskje
har de fleste fått med seg
min interesse for bunader..

Jeg brukte 5 år på å overtale mannen min,
 litt kortere tid på å overtale junior

Men en bunad synes jeg de måtte ha..


Som med alt annet
er det utrolig artig å følge med i prossesen
frem til det ferdige produktet..


Måltaking..
prøving..


Plassering av knappehull..


Sy knappehull..

Det tar lang tid å sy en bunad
Det er skreddersøm og håndarbeid på høyt nivå

Men den rakk å bli ferdig til nasjonaldagen..



og junior
han ble feiende flott, han
og strålende fornøyd..

Og er barna fornøyd - så er mor fornøyd..

1 kommentar:

  1. Hei på deg;)
    Vi har diskusjoner i familien angående mannsbunader!! Mannen sier "aldri", elste sønnen har Bergmannsdrakt. Så er det han ynste da som mor kanskje får på trua da. Jo kanskje han ville ha bunad, han måtte tenke !! Flott ble han iallefall han sønnen din;)
    Tenk så flotte maidager vi har;)
    NYT;)

    SvarSlett