Om meg

Trondheim, Sør Trøndelag, Norway
Dette handler om hverdagslivet mitt i Trøndelag. Jeg er født i 1958 og oppvokst som Bergenser. Flyttet til Trondheim i 1984. Har mann, datter, sønn, svigerbarn, barnebarn og katt. Fotoapparatet har fulgt meg stort sett overalt. Jeg syr, strikker, går på tur. I tillegg liker jeg å skrive, fortelle og formidle..

søndag 4. mai 2014

30 år som trønder..



I dag er det 30 år siden
jeg steg av toget 
for å bosette meg her i Trondheim

Leilighet var allerede kjøpt og flyttelass sendt i forveien
Jeg skulle bli trønder!

Måtte bare pusse opp den ekstremt 70-talls "spraglete" leiligheten
Lyse farger var mer tilpasset oss unge på 80-tallet..
(før vi mot 90 tallet malte alt i grønt, gult, blått, rosa..)


Ærligtalt tror jeg ikke jeg tenkte på hva det innebar...
..å forlate Bergen - for alltid..


Jeg har forlengst vennet meg til å savne Bergen
- mest om våren -


Men det er neimen ikke så ille i denne byen heller..


Jeg kom hit en torsdag
Arbeidskontoret på fredag
jobbintervju på tirsdag
og hadde ny jobb på onsdag..

Sånn var det den gangen

Ute var det 10 cm nysnø - jeg hadde sommersko og uten sokker


I kommunen kranglet de om trikken skulle legges ned eller ikke..

Gatsby danket ut Bajazzo som det hotteste utestedet
Der hadde de friskluftanlegg i stolene..
"Wake me up before you go go"..kjempehit..

Årene gikk - 30 år har rast avgårde - i perspektiv
Jeg trivdes

Giftet meg med trønderen som fristet meg nordover
fikk barn, hytte, hus, venner

Jeg skjønnte etterhvert  hva de sa her
- og de fleste skjønner meg -

Borte er ordene mine som:
kjusa deg
slit'an
hinn og hitt
strømpik
undik
bekkalokk
laibis og flais..
og eg beliter meg - i det meste..

Her
er de KLAR når de er sliten..
snakker om
bila mi
støvlan mi'n..
skjorta t n' Ivers..
æ


At Brann taper mot Rosenborg
gjør heller ikke så vondt lenger..
men selvsagt.."Mitt hjerte står i Brann.."

Men om jeg er trønder eller bergenser..
Tja, si det...

Men e' det så nøye då...



2 kommentarer:

  1. Hei på deg skjønne dame;)
    Du skriver så godt, bare en fryd å lese. Og hva du husker!!

    Ha en superfin maiuke i bartebyen;)

    Klem fra Ann-Mari

    SvarSlett
  2. Dette var skikkelig morsomt å lese. Jeg husker jo ikke at du ikke har bodd i Trondheim, så for meg har du egentlig alltid bodd der. Det er utrolig rart å se tilbake på sånne ting, snart er det 17 år siden jeg flyttet hjemmefra, det er over halve livet mitt, men det føles slett ikke så lenge. Og jeg har jo rukket å gjøre utrolig mange ting på de 17 årene:-)

    SvarSlett