Om meg

Trondheim, Sør Trøndelag, Norway
Dette handler om hverdagslivet mitt i Trøndelag. Jeg er født i 1958 og oppvokst som Bergenser. Flyttet til Trondheim i 1984. Har mann, datter, sønn, svigerbarn, barnebarn og katt. Fotoapparatet har fulgt meg stort sett overalt. Jeg syr, strikker, går på tur. I tillegg liker jeg å skrive, fortelle og formidle..

torsdag 16. mai 2013

Bunadstrømpene til junior


Da rakk jeg akkurat å bli ferdig med
bunadstrømpene til junior.

Men resten av bunaden kommer ikke før til neste år,
så de blir bare liggende..


Jeg har alltid syntes at bunad er flott...
..eller at folk i bunad er flott..


Jeg har hatt egen bunad omtrent siden jeg kunne gå, 
men den nåværende fikk jeg til konfirmasjonen.

Men mannen i mitt liv og junior
var slett ikke like ivrige etter å få sin egen..

Mannen brukte jeg nesten 6 år å overtale
Men du verden så flott han ble!

Nå er det junior sin tur.
Også ham har jeg klart å overtale..

Han er bare en smule engstelig for at søljer, sølvknapper og hosebånd skal gå på bekostning av andre ting en "fattig student" så sårt trenger..

Men mor har en plan, og nå er jeg i gang..

ØNSKER DERE ALLE EN NYDELIG DAG I MORGEN!!

8 kommentarer:

  1. Nydelige strømper;)
    Her prøver jeg å bearbeide yngstesønnen om at bunad er flott. Elstesønnen har bergmannsdrakt og fornøyd med det. Mannen sier NEI!!!
    Ønsker deg en flott 17.mai feiring;)

    Klem fra Ann-Mari

    SvarSlett
  2. Flotte strømpar! Kjekt å laga bunad. Har endå ikkje lukkast å overtala mannen til å ha bunad. Eg og søstera mi hadde ganske lik bunad som deg då vi var små, og som mine to jenter arva og brukte i mange år - kjekt. Den vesle bunaden i forrige innlegget ditt var aldeles nydeleg. Ynskjer deg og dine ein flott 17. mai :)
    Klem frå Inger

    SvarSlett
  3. Hurra for bunadsplaner:))) og for 17. mai:))) og for stramme karer i bunad;)))

    SvarSlett
  4. Flotte strømper! I min familie er bunad et must både til dame og mann. I Bjørnars familie var bunad et fremmedord...ja da sydde jeg kystdrakt til 40 års dagen. Han ble ganske overrasket, men synes han er såååå pen når han får den på!!

    SvarSlett
  5. Hei leste på bloggen din nå da jeg leter etter en oppskrift på bunadstrømper til herre Sør- Trønder bunaden. Er det dette mønsteret du har brukt og er det vanskelig?
    Mvh Eva

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann. Dette er strømpene til Sør-Trønderbunaden, ja.. Kan desverre ikke legge mønsteret ut her, for mønsteret selges kun sammen med garnpakken hos Husfliden. Men de er grei å strikke. En flette på innsiden og utsiden av strømpene. Litt felling og ellers som en vanlig sokk.. Spør gjerne hvis du lurer på noe. Lykke til.

      Slett
  6. Hei Jeg har også flyttet til Trondheim, men er egentlig telemarking.

    Vet du om noen som kan lære meg å sy dame- og/eller herreskjorte til Sør-Trønderlag-bunaden?

    Jeg har selv beltestakker i drøssevis, siden min bestemor sydde de. Og nå jobber jeg slik at jeg har mye tid til å sy. Da tenkte jeg det ville vært fint å kunne sy bunadskjorter for der jeg bor for familie og venner..

    Tusen takk for svar.

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager seint svar. Men jeg forhørte meg på Husfliden i dag og de mener at du må undersøke med Husflidslag i Trøndelag. Hun ene visste om at det i fjor var det er kurs i bunadskjorter på Heimdal Husflidlag. Lykke til. Det blir spennende å høre om du får det til.

      Hilsen Inger Johanne

      Slett