Om meg

Trondheim, Sør Trøndelag, Norway
Dette handler om hverdagslivet mitt i Trøndelag. Jeg er født i 1958 og oppvokst som Bergenser. Flyttet til Trondheim i 1984. Har mann, datter, sønn, svigerbarn, barnebarn og katt. Fotoapparatet har fulgt meg stort sett overalt. Jeg syr, strikker, går på tur. I tillegg liker jeg å skrive, fortelle og formidle..

lørdag 1. juni 2013

Vannkringlene til min mor



Min mor lager verdens beste vannkringler..
Bergenske vannkringler..

Det er jeg helt sikker på
selv om jeg aldri har smakt vannkringler som andre har laget.

Rart.. disse sprøe, harde kringlene uten særlig smak.. 
bare helt uimotståelig gode.

Det var lenge siden hun haddel aget dem
de gamle hendene hennes orker ikke kna og elte lenger,

..men så plutselig fikk hun ånden over seg..

Mmmm..

Jeg spør om oppskriften..

Hennes måte å gi meg oppskrifter på er:

"Nei.. du tar litt gjær og litt vann...
litt mjøl, ja, du ser det ann..
..
steiker dem til de ser sånn passelig brune ut.."

I dag har jeg prøvd sjøl..


Artig måte å heve de på
Putte dem i kokende vann - når de flyter opp er de ferdig hevet


De ble slett ikke så aller verst, mine heller..


Velbekomme!




6 kommentarer:

  1. Din mors vannkringler er fantastiske. Jeg føler jeg er oppvokst med dem! Sist jeg var på besøk hos dine foreldre ble jeg også servert vannkringler. Ja, jeg får vann i munnen bare jeg tenker på det! Vannkringler med smør!! Og nå er det du som er igang! Det gleder meg. Men... hever du vannkringlene i kokende vann før du steker dem? Klem og god helg!

    SvarSlett
  2. Hehe, jeg spurte også om oppskriften en gang, og fikk samme svaret. Men jeg har faktisk lagd vannkringler en gang på egenhånd, men da tror jeg at jeg hevde de på "vanlig" vis også sprutet jeg på vann etterpå. Ved et uhell så fikk jeg oregano i deigen, men det ble faktisk ganske godt.

    SvarSlett
  3. Hei;)
    Det høres jo utrolig godt ut med smør på da;)
    Er de litt lik bagels? De heves også i kokende vann.

    Nyt kvelden;)

    Klem fra ann-Mari


    SvarSlett
  4. Åh, så gode de ser ut. Dette må jeg prøve en gang. =)
    Da er jeg klar for London-tur. Kos deg på jobb.
    Sees om ei dryg uke!
    Klem Tone

    SvarSlett
  5. Hei. Jeg har et spørsmål til din mor egentlig. Jeg kom over en oppskrift på vannkringler fra 1880, og der står det at vannkringledeigen skal være så hard at den kun kan bakes ut med en kringlebråke. Det er et bakstebord med en fastmontert stang, som man bruker til å slå/presse deigen utover. Har din mor vært borti kringlebaking med bråke mon tro?

    SvarSlett