Om meg

Trondheim, Sør Trøndelag, Norway
Dette handler om hverdagslivet mitt i Trøndelag. Jeg er født i 1958 og oppvokst som Bergenser. Flyttet til Trondheim i 1984. Har mann, datter, sønn, svigerbarn, barnebarn og katt. Fotoapparatet har fulgt meg stort sett overalt. Jeg syr, strikker, går på tur. I tillegg liker jeg å skrive, fortelle og formidle..

mandag 16. mars 2015

Fabrikkbesøk..


I Ytre Arna, rett utenfor Bergen
ligger OLEANA Fabrikken..

Den eneste trikotasjefabrikken i landet
som strikker og syr alt i Norge..

Vi hadde gleden av å få komme på besøk


For det første hadde de en beliggenhet
som kan gjøre de fleste misunnelig..

Sol, sjø og snøkledde fjell
uansett hvilket vindu en ser ut av..


Lekker kolleksjon..
De beste materialer i merinoull, silke og alpakka..


Vi ble tatt svært godt i mot

Fikk se film fra restaureringen av den gamle, falleferdige fabrikken
Utrolg at noen i det hele tatt så muligheten
i å pusse opp dette..


Resultatet ble en 
luftig, lys og inspirerende arbeidsplass


Ca 70 ansatte
..håndtverk, nøyaktighet..


Her settes alle skuldermaskene og halsmaskene inn på tett i tett med nåler
for å lage den fine avslutningskanten som er på innsiden..




Fristende flott..


Knapper og bånd er svært viktige komponeneter
for å få heleheten i et plagg til å fungere..

De er stadig på jakt etter det fineste ..


.. også noe til de minste...


LEKKERT

Dette var virkelig noe vi hadde glede av..

Dette var GØY!!

4 kommentarer:

  1. Oj; her var det mye lekkert. Godt at vi har en slik kvalitetsfabrikk i Norge! Jeg skulle gjerne vært med deg på det fabrikkbesøket.

    SvarSlett
  2. Så kjekt at du deler opplevelsen! Jeg er glad for at vi har en slik fabrikk i Norge, har selv vært på Rauma ullvare og sett garnproduksjonen - en opplevelse spør du meg:)

    SvarSlett
  3. Hei ;)
    Ååå dette måtte være gøy;) Fantastisk håndtverk og så mye lekkert.
    Tror jeg må innom dere å se en dag.
    Bra at noen tok jobben og restaurerte fabrikken.

    Nyt vårsola ;)

    Klem fra Ann-Mari

    SvarSlett
  4. Bare så lekkert. Står høyt på min ønskeliste. Jeg har en rød Oleana jakke som jeg fikk for snart 20 år siden.

    SvarSlett