Om meg

Trondheim, Sør Trøndelag, Norway
Dette handler om hverdagslivet mitt i Trøndelag. Jeg er født i 1958 og oppvokst som Bergenser. Flyttet til Trondheim i 1984. Har mann, datter, sønn, svigerbarn, barnebarn og katt. Fotoapparatet har fulgt meg stort sett overalt. Jeg syr, strikker, går på tur. I tillegg liker jeg å skrive, fortelle og formidle..

mandag 11. april 2016

Camillas Hus i Oslo


Vi har vært på Oslotur
..  på navnefest til mitt lille "gammeltantebarn" ..

Og siden vi måtte ha et sted å sove
fallt valget på dette nye hotellet..

"Camillas Hus"


Jeg leste om hotellet i et interiørblad
og tenkte at dette ville jeg prøve..


Huset ble oppført i 1845
og blandt de første villaene i sveitserstil i landet..

At det i dag har fått navnet "Camillas Hus"
er fordi Camilla Collet + mann og 4 sønner
bodde der i noen år, inntil mannen hennes døde..

Da hadde hun ikke økonomi til å fortsette å bo der...
..og valgte istedet et omflakkende liv på kontinentet..

I 1927 ble huset kjøpt av Bertel O. Steen
og siden vært i familens eie..



Riksantikvaren fredet bygget
men i 2011 ble det besluttet at bygget skulle renoveres til hotell


Et omfattende og krevende restaureringsprosjekt


Hotellet har kun 7 gjesterom
og alle rommene er der rommene var..


..men er unik med tanke på størrelse, design, farger og uttrykk..


Selvsagt står det fremme bøker av Camilla Collett


Nydelige farger og tapeter..


.. og rett over gaten ligger Slottsparken..
og bare en kort spasertur ned til Karl Johan..


Et koselig hotell
Atmosfære, ro og et godt sted å være

Kan virkelig anbefales

Parkveien 31, Oslo..




2 kommentarer:

  1. Oslo... fantastisk :-)) Herlig hotel med fantastisk historisk sjarm og kloss slottparken... deilig.
    Nå, jeg reise til København... med deg. Takk

    SvarSlett