Om meg

Trondheim, Sør Trøndelag, Norway
Dette handler om hverdagslivet mitt i Trøndelag. Jeg er født i 1958 og oppvokst som Bergenser. Flyttet til Trondheim i 1984. Har mann, datter, sønn, svigerbarn, barnebarn og katt. Fotoapparatet har fulgt meg stort sett overalt. Jeg syr, strikker, går på tur. I tillegg liker jeg å skrive, fortelle og formidle..

søndag 20. mai 2018

Bunad og prinsebryllup..



Neida, jeg så ikke noen i prinse-bryllupet
som hadde bunad på seg..


Men jeg har bunad
og den er jeg veldig, veldig glad i

Jeg fikk den til konfirmasjonen

Jeg kan ikke huske helt, men jeg tror ikke det var så mange
av de andre konfirmantene som hadde bunad den dagen..


Jeg har hatt bunad siden jeg var liten..
Den aller første hadde vært tanten min sin..

Og samme tanten sydde alt på den bunaden jeg har i dag
Hardangersømmen, så smått og nydelig
Perlebrodering på bringeklut og belte..
Vest, stakk og festlig underskjørt


Diskusjonene går ..
Må en bunad nødvendigvis syes  i Norge
må en bunad nødvendigvis syes for hånd..

Jeg skal ikke begi meg inn på den diskusjonen
jeg forstår jo at ikke alle kan ha en så flink "Tante Maria", som jeg hadde
- men jeg synes at en bunad er noe av det norskeste vi har
og det mest norske håndtverket vi har
- da synes jeg kanskje at vi skal lage den her også -


.. tenker jeg..
mens jeg ligger "febervarm" under teppet
og ser på et bedårende vakkert bryllup borti England..

Sa får folk bare mene hva de vil
om både bunader og kongelige bryllup


Vakkert er det iallfall..

- i mine øyne -



4 kommentarer:

  1. For eit fantastisk flott arbeid.
    Du har ein vakker bunad. Er den spesiell for Trondheim eller ein annan stad i Trøndelag ?
    Eg beundrar dei som syr bunader, det er eit nøyaktig og krevande arbeid.
    God betring !
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, du.. Bunaden min er en Hardangerbunad, fordi faren min var fra Odda. Jeg kunne også ha valgt Sunnmørsbunaden, siden mor var fra Volda..men altså, valget fallt på denne og jeg har nok aldri angret. Nyt sommervarmen videre.

      Slett
    2. Frå Volda ? Der var mi mor frå også, frå Hjartåbygda.

      Slett
  2. Veldig fin din bunad. Det er en stor skatt. Det er herlig at det er mange mennesker i Norge som fortsetter denne fantastiske tradisjon... og jeg er begeistret over det fantastiske håndverk.
    Hilsen til deg. God betring. Hilsen fra Viola

    SvarSlett