Om meg

Trondheim, Sør Trøndelag, Norway
Dette handler om hverdagslivet mitt i Trøndelag. Jeg er født i 1958 og oppvokst som Bergenser. Flyttet til Trondheim i 1984. Har mann, datter, sønn, svigerbarn, barnebarn og katt. Fotoapparatet har fulgt meg stort sett overalt. Jeg syr, strikker, går på tur. I tillegg liker jeg å skrive, fortelle og formidle..

søndag 24. juni 2018

Til Amsterdam på studietur


Jeg har nettopp hatt noen flotte og innholdsrike dager
på studietur til Amsterdam..

Dette typiske motivet fra Amsterdam
med sykkelen, broen og kanalen
er fra Red Light District
- som på dagtid fortoner seg som ganske så normalt -


Vi var der for å ta en nærmere titt på noen av byens museum

Her er det de store kobbertankene på HEINEKEN EXPERIENCE

Det brygges ikke øl her lenger,
men mange ting å gjøre underveis + smaksprøver
gjorde at dette ble et latterfyllt og morsomt museum å besøke


RIJKSMUSEUM
Nyrenovert og omorganisert - og var et vakkert skue

Et av de første bildene som møter oss er "Nattevakten"
et av Rembrandts mest kjente malerier


Nok et vakkert maleri som er flott å få sett i virkeligheten
"Melkepiken" av Vermeer


Biblioteket på Rijksmuseum var bare helt fantastisk


"Pakkhus" vender litt utover, for at de kunne heise opp ting uten å deise borti vinduer og vegger
derfor er det også en krok øverst for å kunne heise opp møbler etc..

Og husene er så smale fordi eiendomsskatten ble beregnet utifra husbredden.


Sjarmerende restaurant


PANNEKAKEHUSET
Bittelite, bortgjemt og bare plass til 16 personer
men såå idyllisk og såå sjarmerende..


Sjekk den herlige stilen, da..
Kaffekopp og voksduken på Pannekakehuset..


Selvsagt var vi også innom BLOMSTERMARKEDET
Kjøpte med meg masse røde tulipanløk
(eller mat til rådyrene, som noen kalte det..)

- så satser jeg at det ikke også denne gangen
bare kommer korte, lysegule tulipaner opp av jorden -


MATHALLEN
Herlig sted å spise lunch..


TULIPANMUSEET

Tulipanens dramatiske historie
Ingen annen blomst har hatt så stor innflytelse på politikk, økonomi og kultur som tulipanen. Etter at tulipanene ble innført til Europa fra Asia på 1500-tallet ble den raskt en verdifull handelsvare og et statussymbol. Tulipanene kom først til Holland og det var bare overklassen som hadde råd til de sjeldne og dyre tulipanløkene. Folk gikk mann av huse for å kjøpe seg disse løkene, og etter hvert kunne sjeldne løker gå for skyhøye summer. Det hele endte med børskrakk, og finanskrisen var et faktum. Etter krisen stabiliserte markedet seg, og i dag er tulipan en stor eksportartikkel for Nederland, som eksporterer tulipanløker til hele verden.



Siste museum NeMo - VITENSKAPSMUSEET

Passer nok best for vitebegjærlige unger
men vi lærte faktisk litt av hvert her også
- blandt annet at jeg sansynligvis kom til å bli 175 cm.. Gleder meg, for foreløpig er jeg bare 160 -

I tillegg ble det
Privat båttur
Champagne i Vondelpark
Mange runder med trikken
Lært å passe oss for en stadig voksende sykkeltrafikk
Deilig vær

Amsterdam er unik
anderledes og vakker


1 kommentar:

  1. Fantastisk... deilig reise du hadde.
    Takk for mange vakre bilder. Glede å se. Takk deg.
    Hilsen fra Viola
    SOMMERklem

    SvarSlett