Om meg

Trondheim, Sør Trøndelag, Norway
Dette handler om hverdagslivet mitt i Trøndelag. Jeg er født i 1958 og oppvokst som Bergenser. Flyttet til Trondheim i 1984. Har mann, datter, sønn, svigerbarn, barnebarn og katt. Fotoapparatet har fulgt meg stort sett overalt. Jeg syr, strikker, går på tur. I tillegg liker jeg å skrive, fortelle og formidle..

søndag 16. september 2012

September = innhøstingstid

Når man er ny som fruktdyrker, så måtte jeg lese litt om hvordan tingene skal foregå.
Da leser jeg at eplene skal høstes når de er søte nok - at vi må smake oss frem..

 Vel, vel..Jeg har tidligere fortalt om eplehagen min - som i år slo til med ETT eple.. Da kan en jo ikke prøvesmake..

Men jeg bestemte meg for at tiden var inne for høsting, pakket eple godt inn i papir og tok det med på hytten.. Jeg skulle bake eplecupcakes...
Jeg prøvde å skrelle av skallet så tynnt som mulig, for å ikke fjerne mer en høyst nødvendig
Skar det opp i små eplebiter.
 Og hokus pokus.. Nysteikte eplecupcakes med pisket krem på..  Jeg har ikke sånn kake-pynte-sprøytepose på hytten, så kremen kunne ikke danderes flott og fristende, men de smakte iallefall kjempegodt. Og det ble meldt om eplebiter i alle kakene.. Det var nemlig flere som stakk innom og fikk smake på resultatat av årets eplehøst...


Og til slutt vil jeg bare vise eplet mitt sammenlignet med et vanlig kjøpeeple - (mitt er det røde...)

Og når det gjelder deg, "Trines Hobby", som også kunne melde om ETT eple i år, så er det spennende å høre hva du fikk utav det...

2 kommentarer:

  1. ÅÅÅ for en salighet å kunne høste egen frukt! Flott at du har omsorg for eplet mitt, men her er historien: Det kom en høststorm til Molde og blåste ned eplet mitt. Eplet var langt fra modent. Jeg må innrømme at jeg trodde noen hadde spist det, men der lå det i hagedammen, helt ødelagt:( Jeg fikk desverre ikke samme gleden som du...å kunne lage noe. Artig med muffinsen! Tenk at mange fikk smake på det ene eplet! Gratulerer med frukthøsten!!!
    Klem fra Trine

    SvarSlett
  2. Nei og nei, og du som passet så godt på det.. Jaja, om ikke lenge er det en ny vår, sommer og ny eplehøst igjen...

    SvarSlett