Om meg

Trondheim, Sør Trøndelag, Norway
Dette handler om hverdagslivet mitt i Trøndelag. Jeg er født i 1958 og oppvokst som Bergenser. Flyttet til Trondheim i 1984. Har mann, datter, sønn, svigerbarn, barnebarn og katt. Fotoapparatet har fulgt meg stort sett overalt. Jeg syr, strikker, går på tur. I tillegg liker jeg å skrive, fortelle og formidle..

fredag 12. juli 2013

Å - jeg vet en sæter..


Etter å ha kjørt både lenge og langt innover Sunndalsfjella..
fant vi endelig parkeringsplassen
- og kunne starte turen innover nydelige Grøvudalen -


Sosiale kuer, som var såå happy for at det kom folk forbi..
som de kunne få sleike litt på..







På Inner Gammelsætra kokes det brunost..
Røre, røre, røre..røre godt i bunnen..

De starter kokingen tidlig på morningen - og holder på til seine kvelden..

og osten blir  kjempegod..

Budeiene og "budørene"
kom ifra Troms til Vestfold...


Utrolig deilige vaffler..
Kan virkelig anbefales - inneholder både fersk rømme, smør og sikkert mye annet godt..




Hanen var kommet til sæters dagen før..
og de fem hønene som trippet rundt der 
styrte veldig for å få oppmerksomhet

..synes iallefall vi at det så ut som..


Auuu - stakkars Grethe stakk fingrene gjennom nettingen
for å hilse på griseungene
og så fikk både hun og grisene fryktelig strøm i seg
akkurat da jeg tok bilde!
(Vi trodde jo ikke det var strøm i strømgjerdene, her langt fra sivilisasjonen..)


Gode venner på tur


BERGVERONIKA

Grøvudalen er en usedvanlig frodig fjelldal..
Det regnes med at ca 85 % av norske fjellplanter vokser her..
.. fordi fjellgrunnen er svært så kalkrik..

Takker for flott tur sammen med gode venner..

3 kommentarer:

  1. Sprekinger. for en fin tur. N
    Kjekke opplevelser gir gode miner til vinteren.
    klem

    SvarSlett
  2. Fekk flashbak tusen år tilbake i tid då eg var budeia på Vikafjell..juhu! For ein herleg tur det ser ut til at de fekk dykk!

    klem og god mandagskveld!

    SvarSlett
  3. Så utrolig koselig! Det så ut som en super tur:)

    SvarSlett