Om meg

Trondheim, Sør Trøndelag, Norway
Dette handler om hverdagslivet mitt i Trøndelag. Jeg er født i 1958 og oppvokst som Bergenser. Flyttet til Trondheim i 1984. Har mann, datter, sønn, svigerbarn, barnebarn og katt. Fotoapparatet har fulgt meg stort sett overalt. Jeg syr, strikker, går på tur. I tillegg liker jeg å skrive, fortelle og formidle..

onsdag 11. mars 2015

du store alpakka...


Visste du at:


Alpakka  tilhører den Sør-Amerikanske kamelfamilien. Alpakkaen veier mellom 50 og 70 kg og er ca 1,5 meter høy. Den går drektig i 335-340 dager og kan føde rundt 15 avkom (cria) iløpet av levealderen. Tvillinger er ikke vanlig. Hunnen kan pare allerede 14 dager etter fødsel. Alpakkaen har en levealder på 20-25 år.

- og den produserer den nydeligste ull -

I går var damene på jobben på visning
av siste kolleksjon fra "du store alpakka"



For å si det enkelt;
.. det gikk et sukk gjennom oss alle samtidig..



.. det var så mye fint..så mye som fristet..


"Alpakka er en eksklusiv råvare
Glatt som silke, sterkere enn mohair og mykere enn bomull..
og varmere enn gåsedun.."


Også mye lekkert til små prinser og prinsesser..

Allerede i lunchpausen i dagvar  de første prosjektene på pinnene


- det går mot en travel vår og sommer, ser det ut som..bare på grunn av ullen til disse aldeles herlige skapningene.



(Beklager, men har litt problemet med både skrift og korrigering)

3 kommentarer:

  1. Albakka-ene er jo bare så skjønne. Du bør vurdere å kjøpe deg en slik nå når du er flyttet på landet. Genseren med fletter var lekker. Jeg gleder meg til å se vår/sommer kolleksjonen fra "Du store Alpakka". Du har en drømmejobb Inger-Johanne. Klem

    SvarSlett
  2. Hva skulle vi gjort uten inspirasjon!!! Sjøl om noen av oss er litt der at vi ikke bør ville for mye på en gang.....;) Jeg skal i alle fall holde meg til å strikke av ulla til disse flotte dyra, ikke starte oppdrett!!! Klem til deg i vårdagen

    SvarSlett
  3. Tror ikke jeg har godt av mer inspirasjon, he-he ;) ;) Den grå genseren med fletter var virkelig ....sukk.
    Koselig at du likte brikken min ;)

    God tur til Bergen;)

    SvarSlett