Om meg

Trondheim, Sør Trøndelag, Norway
Dette handler om hverdagslivet mitt i Trøndelag. Jeg er født i 1958 og oppvokst som Bergenser. Flyttet til Trondheim i 1984. Har mann, datter, sønn, svigerbarn, barnebarn og katt. Fotoapparatet har fulgt meg stort sett overalt. Jeg syr, strikker, går på tur. I tillegg liker jeg å skrive, fortelle og formidle..

torsdag 19. mars 2015

Om Bergen - i all beskjedenhet


Forrige helg dro jeg og 18 trønder-kollegaer
på "studietur" til Bergen..

Vi hadde droppet julebordet og spinket og spart
Dette var virkelig noe alle hadde lyst til..

Bergen viste seg fra sin flotteste side
og trønderne lot seg sjarmere..


Vi bodde på Park Hotell like ved Nygårdsparken
Et lite og veldig hjemmekoselig hotell


Nygårdsparken


Kirsebærtrærne ved Lille Lungårdsvannet..

Byen ble grunnlagt på en grønn slette mellom fjellene 
for over 900 år siden..
..og det er nettopp denne beliggenheten mellom fjellene
som gjør byen så mottagelig for regn..

..og gjør byen så frisk, grønn og frodig..



Bergen liker besøk og Bergen er verd et besøk
Bergenserne er usedvanlig stolte av byen sin..


Breiflabben..


..ingen 4 meters grense til nabohusene..


Bryggen er på Unesco's verdensarvliste




Et knøttlite, idyllisk hus fra ca 1850
..akkurat stort nok til 4 personer, leste jeg..


Koselig kafe




Flotte, idylliske hus på starten av gåturen opp til Fløien


Fløien Folkerestaurant.. 

Bergen er med på listen over de vakreste kystbyene i verden..

Mannen min er nok ganske overbevist på 
at bergenserne har
patriotisme som eget fag på skolen..



Men byen er virkelig vakker

- i all beskjedenhet -


2 kommentarer:

  1. Den fineste byen - i all beskjedenhet. Takk for fine stunder sammen i helgen! Klem

    SvarSlett
  2. Det var et vakkert innlegg fra byen jeg bor i. Du har funnet fine plasser.
    klem

    SvarSlett