Om meg

Trondheim, Sør Trøndelag, Norway
Dette handler om hverdagslivet mitt i Trøndelag. Jeg er født i 1958 og oppvokst som Bergenser. Flyttet til Trondheim i 1984. Har mann, datter, sønn, svigerbarn, barnebarn og katt. Fotoapparatet har fulgt meg stort sett overalt. Jeg syr, strikker, går på tur. I tillegg liker jeg å skrive, fortelle og formidle..

lørdag 25. juni 2016

Byvandring



 Denne uken var jeg så heldig å få være med på en liten byvandring
I området KALVSKINNET / HOSPITALSLØKKA
En bydel i sørvestre del av Trondheim sentrum

Kalvskinnet er fra historien kjent som stedet hvor 
slaget mellom Erling Skakke og Kong Sverre sto - i 1179


Byhistoriker Terje Bratberg kunne virkelig leksen sin
og det var kjempeinterresant å få høre 


Det gamle FATTIGHUSET
Fra 1730
Et stort, firefløyet anlegg, laftet i 2 etg med svalganger mot gården


"Litj-huset" 
Trondheims eldste, beboelige trehus..


 HOSPITALKIRKA
Bygget på starten av 1700 tallet og er den eldste av norske tømmerkirker
og var landets første åttekantede kirke


Vi gikk gjennom trange smau og smale gater..

Det sies at det ikke er noen andre byer i Norden
som har en lengre, sammenhengende trehusbebyggelse
enn Trondheim..


PARKGÅRDEN
En av Trondheims mest verneverdige bygårder
ligger i St. Jørgensveita, som også er en av de eldste gatene i byen..
(Inneholder bl.a galleriet "Kunstrommet" i dag)


KIEGLE KROA
Byens eldste pub


TRONDHEIM HOSPITAL
er en unik institusjon i Norsk historie..
Den har vært i kontinuerlig drift som stiftelse siden 1277..
- også den eldste helseinstitusjon i Norden -



Det er umulig å huske alle detaljer av det vi ble fortalt..
Men det er noe å tenke på
at på et så lite område i en by, finnes det så utrolig mye historie


Historie ER faktisk gøy - når en får den presentert i en sammenheng..


3 kommentarer:

  1. Så spennande å få vere med på byvandring med guide.
    Det blir noko heilt anna enn om ein går aleine.
    Eg og mannen min spaserte litt i Trondheims gater sist mandagskveld,
    gjekk gjennom ei kort gate med gamle hus. På eit skilt sto Kannikestrete.
    Fint å sjå Nidarosdomen uten alle stillasa, berre litt på baksida.
    Ha ei fin helg !

    SvarSlett
  2. Så gøy, slike turer gjør historie levende!
    Det er fascinerende å tenke på hvordan folk levde før i tiden :)

    SvarSlett
  3. Takk for deilige tur. Det er flott å høre fra fortiden, kulturhistorie
    og se godt bevarte bygninger. Arven lever videre i oss.
    Klem fra Viola

    SvarSlett