Om meg

Trondheim, Sør Trøndelag, Norway
Dette handler om hverdagslivet mitt i Trøndelag. Jeg er født i 1958 og oppvokst som Bergenser. Flyttet til Trondheim i 1984. Har mann, datter, sønn, svigerbarn, barnebarn og katt. Fotoapparatet har fulgt meg stort sett overalt. Jeg syr, strikker, går på tur. I tillegg liker jeg å skrive, fortelle og formidle..

søndag 29. juli 2012

Allmannberget

I dag var vi på Allmannberget. 
Dette klumpete, runde fjellet, som er landemerke for Oppdal og et av de mest populære fjelltoppene.
Vi hadde ikke tenkt oss til toppen, men "plutselig" var vi der. 7 km opp. Og på Oppdal går det meste OPP eller NED..
Vi valgte riktignok den "folkelige" ruten. Men det finnes også en rute som går rett oppover det bratte fjellet. Der er det ikke lov å gå ned.. Uæh.. der var det fryktelig bratt, synes vi.
Tåken lettet og vi fikk en imponerende utsikt over Auna og hele bygden.
 ..og litt nydelig flora igjen..

Visste du forresten at for ca 150 år siden ( i 1853) så gikk en ung Bjørnstjerne Bjørnson og lennsmannsdatteren i Oppdal, Augusta Mjøen, en tur opp til Allmannberget..
Historien forteller, at der på toppen, bak en stor stein lot de "fortroligheten gå over til gjensidig hengivenhed for hinanden".
Bjørnson måtte reise tilbake til Christiania, men han lovet Augusta å sende henne en ring med bindende og dyp betydning..
Moren til Augusta, var overhode ikke enig i dette. At datteren skulle binde seg til denne radikale studenten, som ikke engang hadde fullført utdannelsen sin - det måtte hun sette en stopper for.

Hun inngikk en avtale med postmannen. All postgang mellom de to unge forelskede ble stoppet.

Det ble dermed aldri dem. Augusta giftet seg, og Bjørnstjerne giftet seg med Karoline - men de glemte aldri hverandre og denne turen opp til Allmannberget..

Sukk,,,

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar