Om meg

Trondheim, Sør Trøndelag, Norway
Dette handler om hverdagslivet mitt i Trøndelag. Jeg er født i 1958 og oppvokst som Bergenser. Flyttet til Trondheim i 1984. Har mann, datter, sønn, svigerbarn, barnebarn og katt. Fotoapparatet har fulgt meg stort sett overalt. Jeg syr, strikker, går på tur. I tillegg liker jeg å skrive, fortelle og formidle..

torsdag 16. august 2012

Spinat

Spinat er sunt og godt, og den er proppfull av alle de næringsstoffer vi trenger.., men er du flink å spise den ?

Jeg fant en oppskrift i VG tidligere i sommer, som vi synes er kjempedeilig..



"LAKS MED SITRONSMØR" (4 personer)

800 gram laksefilet
Olivenolje
Salt og pepper
1 kg potet ( Eller så mange poteter du synes du trenger til potetstappen)
Litt fløte eller melk
6 vårløker
50 gram smør
150 gram spinat
150 gram reddiker

Sitronsmør:
50 gram mykt smør ( Jeg har smelte smøret når jeg har glemt å ta det ut fra kjøleskapet)
Saft og skall fra en sitron
1 ts Dijon-sennep
1ss finhakket gressløk

1.
Skrell potetene og kok dem møre i lettsaltet vann. Tilsett smørterninger og mos det lett sammen.
Finhakk vårløken og bland den sammen med den varme mosen. Spe med melk eller fløte.
Smak til med salt og pepper.

2.
Bruk romtemperert smør, som blandes med saften og revet skall av en sitron.
Finhakk gressløken og rør den inn i blandingen sammen med Dijon-sennep.

3.
Rens fisken fri for bein. Del opp i 4 like stykker, dypp med olivenolje og krydre med salt og pepper.
Stek eller grill laksen med skinnsiden ned på sterk varme i to-tre minutter.

Demp varmen og la stykkene steke sakte gjennom til de flaker seg. Ha på lokk eller folie de siste minuttene.

Kok reddikene lett i vann i to - tre minutter, før de avkjøles, deles i to og dryppes med olivenolje.

SPINATEN trenger kort tid i pannen før den blir myk. Rør den rundt med en gaffel med hvitløksbåt.

Legg pent på fat - server - spis - og nyt et kjempedeilig og sundt fiskemåltid..

GOD HELG !


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar