Om meg

Trondheim, Sør Trøndelag, Norway
Dette handler om hverdagslivet mitt i Trøndelag. Jeg er født i 1958 og oppvokst som Bergenser. Flyttet til Trondheim i 1984. Har mann, datter, sønn, svigerbarn, barnebarn og katt. Fotoapparatet har fulgt meg stort sett overalt. Jeg syr, strikker, går på tur. I tillegg liker jeg å skrive, fortelle og formidle..

lørdag 24. november 2012

Marius genser



Da er jeg ferdig med to stk Mariusgensere. 
Jeg er ikke helt sikker på hvor mange Mariusgensere jeg har strikket i mitt liv, men det er ikke få.

Den første startet jeg på i 1980.
Jeg og venninnen min var på ferietur .. Lånte bilen til min far og satte kursen mot Nord Norge.
Garn ble kjøpt i Mo i Rana, og på en fergekai i Nordland la jeg opp maskene til min aller første Marius'..


Lyseblå med hvitt og mørkeblått.. Guri, den var jo bare såå lekker..


I ettertid ble det mange varianter.. Noen med perlestrikk, noen i grått, noen i hvitt, et par vester .

Store og små

Her er det mitt kjære tantebarn, som fikk seg en hvit variant..
( Vi snakker fremdeles om 1980 )


 Lett å strikke. Fint tv-håndarbeid..


Og her er "junior" i den flunkende nye genseren..
(jada, han vet at bildet blir blogget)
Den andre var til samboeren hans, men ble for liten, så dermed fikk hun junior sin, og han må få ny..som blir strikket enda litt større..


Så da er det på'an igjen da...

(Og hvor alle gensrene er blitt utav..? Jo, mange er gitt bort i gave, men mange som får klærne fra Frelsesarmeen, har nok hatt stor glede av min strikkeproduksjon..)

5 kommentarer:

  1. Så koselig innlegg. Jeg er jo venninnen som var med på turen nordover. Mange gode minner. Ja, du har strikket mange vakre gensre; ikke bare Marius :-) Lykke til med dette strikketøyet også. Klem fra Birte

    SvarSlett
  2. Kjenner meg igjen der, for jeg har også strikket mange Mariusgensere. En hvit jeg lagde i 1978 ble gitt i gave til den amerikanske artisten Buffy Sainte Marie, hun er cree-indianer og var flott i den genseren kan du tro! Genseren var akkurat ferdig og jeg var på vei til konsert, da hun stoppet meg og skrøt av genseren min. Ja da endte det med at hun fikk den:) Jett om jeg var stolt, da hun sto på sena i min genser!!!! Ellers har tantebarn hatt glede av min produksjon:) Ha ei flott helg!!

    SvarSlett
  3. Birte: Ja, det var en artig tur. Ikke tror jeg at ungdommen i dag ville valgt biltur nordover, med strikketøy.. Men det ble en fin ferie med både solskinn, bading og mange nye steder.

    Trine: Du verden.. Det var en søt historie. (Jeg husker faktisk henne.) Forstår godt at du var stolt, hun var jo en stor stjerne, og så ville hun ha din genser..

    SvarSlett
  4. Så koseleg å sjå deg att på bileta frå 1980. Vil tru du var på denne turen rett før du var i brylllaupet vårt 2. aug same sommaren. Frelsesarmeen er ein flott organisasjon, så eg er sikker på at mange har hatt stor glede av strikkeproduksjonen din også etter at du har gitt plagga frå deg. Lukke til med din neste Marius, godt at det er mykje glattstrikk og ikkje altfor mykje mønster

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet du, jeg startet på turen dagen etter brylluppet. Det var forresten et kjempeartig bryllup, husker jeg. Det ble jo ikke mye soving den natten, så vi stoppet allerede i Sogndal og tok tidlig kvelden der, første dagen..

      Slett