Om meg

Trondheim, Sør Trøndelag, Norway
Dette handler om hverdagslivet mitt i Trøndelag. Jeg er født i 1958 og oppvokst som Bergenser. Flyttet til Trondheim i 1984. Har mann, datter, sønn, svigerbarn, barnebarn og katt. Fotoapparatet har fulgt meg stort sett overalt. Jeg syr, strikker, går på tur. I tillegg liker jeg å skrive, fortelle og formidle..

onsdag 21. november 2012

Suppe til middag


I dag ble det suppe til middag - deilig, hjemmelaget tomatsuppe..

Det er gøy å lage suppe, burde gjort det oftere.. 
Spikersuppe,.. "man tager hvad man haver suppe"..

 Kutt opp løken - (og tørk tårene) - før tomatene kuttes i biter..
 chili og timian hakkes



Det står i oppskriften at vi må ta suppen i en blender - men jeg brukte den potetstappe-greien, og det fungerte udmerket..

 Oppå suppen strør du krutonger og nyraspet parmesan...mmmmm.. 
og vær ikke redd for at du må gå sulten fra bordet.. 

HJEMMELAGET TOMATSUPPE MED CHILI: (3-4)

3     SJALOTTLØK
2     HVITLØKSBÅTER
10   TOMATER
LITT OLJE
1/2   CHILI
1     KVAST MED TIMIAN (Kan selvsagt bruke tørket, men smaker best med fersk)
5     DL VANN
400  GRAM FLÅDDE TOMATER PÅ BOKS
1      TERNING MED HØNSEBULJONG

1      DL BRØDKRUTONGER
4      SS NYREVET PARMESAN

Skjær tomatene i biter og varm den i en panne med litt olivenolje

Sjær løk i tynne skiver, hakk chili og timian. Putt det oppi gryten sammen med tomatene + vann og buljongterningen..

La det småkoke i ca 20 minutter.. ( mens du kan blogge, vaske huset eller ta en liten dupp..)

Smak til med salt og pepper ( sjekk først om det trengs) og en liten klype sukker..

Legg oppå krutongene og revet parmesan..

Slett ikke verst... og kjempeenkelt..


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar