Om meg

Trondheim, Sør Trøndelag, Norway
Dette handler om hverdagslivet mitt i Trøndelag. Jeg er født i 1958 og oppvokst som Bergenser. Flyttet til Trondheim i 1984. Har mann, datter, sønn, svigerbarn, barnebarn og katt. Fotoapparatet har fulgt meg stort sett overalt. Jeg syr, strikker, går på tur. I tillegg liker jeg å skrive, fortelle og formidle..

fredag 22. februar 2013

Telen begynner å slippe taket



"Varmesteinen går i jorden 22 Februar"

Denne dagen er avmerket på den norske primstaven som «Per varmstein» eller «Petersmesse om våren». Dagen har blitt regnet som den første vårdagen: Fra denne dagen går ikke telen djupere.
I folketroen het det at St. Peter kastet varme steiner ned på isen og at han la varme steiner i jorden..



Snart er det vår.. Jippi.. 
Jeg elsker våren
Spesielt våren i Bergen!
Og blomstringen i Hardanger!
Men da kan det fremdeles være vinter i Trøndelag..

Men det er jo HER jeg bor
og til slutt pleier våren å komme hit også.

Jeg elsker også tulipaner.. rosa, lilla, hvite..ja, la det bugne..


MEN hva skjedde? Jo, de siste årene har rådyrene kommet og spist opp hver rubbel og bit.. Alt gnafset av like over bakken..

Har fått utallige med gode råd..
NÅ prøvde jeg tipset om at de ikke spiser GULE blomster..

Sist høst satte jeg ned påskeliljeløker istedenfor..
Det gjenstår å se..
(Har i ettertid lest at dette med GULE blomster bare er en myte).. så da så..



Du skal nok få se - om en måned eller to.. eller kanskje tre..





4 kommentarer:

  1. ja gler meg eg og til våren. Forferdeleg bale med med blomane som vert etne opp, her hjå meg nappar hjorten alle krokusane. Når det gjeld liljer trur eg dei er eit snev giftige så kanskje derfor let dei vere i fred? Tusen takk også for fine ord på bloggen min!

    God fredagskveld!

    SvarSlett
  2. Trur du har blitt lurt der, her hos meg spises tulipanene av før jeg får se hvilken farge det skulle ha blitt! Men påskeliljene får stå i fred, kanskje de er giftige? det har jeg ikke tenkt på:) Jeg elsker tulipaner, for ikke å snakke om våren! God helg til deg:)

    SvarSlett
  3. Hei;)
    Jippi, snart vår!!! Iallefall så har vi den første vårmåneden like om hjørnet;) Her har vi også rådyr!!! Og mange gode råd er prøvd ut! Ja, et år var det noen som kom med forslaget om å strø hel pepper i de små spirene som var kommet opp. Og jeg kjøpte hel pepper i store mengder og nesten "fløy" mellom tulipanene og la igjen peppekorn i alle;) Så fornøyd!! Vel hjemme etter påskeferie var alle tulipanene spist!! Liker sikkert litt krydder på maten de også kvitret en liten sønn;) Nå er det granbar som er tingen!!
    Ellers blir det rådyrsteik;)))
    God søndagskveld;))

    Klem fra Ann-Mari

    SvarSlett
  4. Rådyrsteik..hm... DEN hadde jeg ikke tenkt på..

    En flott uke til dere alle!

    SvarSlett