Om meg

Trondheim, Sør Trøndelag, Norway
Dette handler om hverdagslivet mitt i Trøndelag. Jeg er født i 1958 og oppvokst som Bergenser. Flyttet til Trondheim i 1984. Har mann, datter, sønn, svigerbarn, barnebarn og katt. Fotoapparatet har fulgt meg stort sett overalt. Jeg syr, strikker, går på tur. I tillegg liker jeg å skrive, fortelle og formidle..

fredag 17. juli 2015

Svinviks Arboret


I går besøkte vi Svinviks Arboret
En unik hage i Surnadal på Nordmøre


Anlegget var fra starten av en privathage
Samlingen av planter begynte i 1943
og var på 1960 tallet 
en av de største samlinger av tre og busker 
som privatpersoner hadde klart å skaffe i Norge..


Georgine


Rosebusker


De er særlig kjent for den store samlingen rhododendron

- en opplevelse, tross pøsregnet og avblomstring -

Jada, jeg fikk en ide.. jeg har en plan..





Herlig..
Og skal jeg tro det jeg så,
skal jeg slutte å kjøpe dyr rhododendronjord og gjødsel

Her sto plantene under mose, oppå stein, lite jord og stortrivdes..


Til dere som har Tuja i hagen..
Sååå store kan de altså bli..



Og når du først stikker innom 
anbefaler jeg veldig
svelene deres, fyllt med meierismør smeltet i sirup og hjemmelaget is....

Nam, altså..


Etterpå kjørte vi videre innover i fjorden
mot Todalen
- en nydelig liten bygd, omkranset av høye fjell mot Trollheimen -

I Todalen finner du blandt annet Talgø Møbelfabrikk..
og Toåa, som renner gjennom bygda og er en veldig god lakse og ørretselv..

Og hvis du husker tegneserien med Vangsgutane
så er det herifra den også kommer..


.. og den koselige Todalshytta til Turistforeningen..
Herifra kan du gå videre til Kårsvatn, Innerdalen eller Trollheimshytta..




"Arret" etter det enorme raset som gikk her i 2013
og gjorde at bygden ble isolert i flere uker


og alt dette opplevde vi
fordi vi våknet til 5,5 grader, pøseregn og tåke..

Så ikke klag over drittværet, det er alltid noe å finne på..


1 kommentar:

  1. Ja, det var en god ide å fylle en øs-pøs regnfull feriedag med flotte opplevelser. Nyt ferien videre. Jeg håper og tror solen snart kommer til dere nå! Klem fra Birte

    SvarSlett