Om meg

Trondheim, Sør Trøndelag, Norway
Dette handler om hverdagslivet mitt i Trøndelag. Jeg er født i 1958 og oppvokst som Bergenser. Flyttet til Trondheim i 1984. Har mann, datter, sønn, svigerbarn, barnebarn og katt. Fotoapparatet har fulgt meg stort sett overalt. Jeg syr, strikker, går på tur. I tillegg liker jeg å skrive, fortelle og formidle..

tirsdag 19. juli 2016

LOVUND


Som nevnt tidligere - vi nådde ikke fergen ut til Lovund..
Men vi kunne ta hurtigbåten.. i 1 time..

..og så viste det seg at man trengte jo ikke bil på øyen..

Bilen ble parkert på kaien
(sammen med alle de andre bilene til dem som skulle på Trænafestivalen)

Bebyggelsen på Lovund er ikke stort mer
enn du ser på dette bildet


Vi bodde på Lovund Rorbuhotell
Rorbuen "vår" lå på svaberget..
Kan det vel bli finere..

Jeg tror nesten jeg må ta med meg mine strikkeglade venninner
og arrangere strikkehelg her..
Sitte på svaberget der med strikketøy
og en ørliten skvett sjampis..og sjølukten
- ubeskrivelig -


.. det var jo helt magisk å sitte der og se solen forsvinne ned i havet..


Så gikk vi på tur..
Ut på tur - aldri sur


Mot vest, mot storhavet og langt, langt der ute skimtes Træna..

Dette er skueplassen for "Lunkommardagen"
(Den dagen da lundefuglen kommer tilbake hver vår)

Mange små figurer var satt opp på knausene


Lovund er mest kjent for oppdrettsvirksomhet og lundefugler
Jeg hadde gledet meg til å se lundefuglene

..så her satt jeg da - og ventet og ventet..
Trodde de ville myldre rundt meg
men det var nesten umulig å få øye på dem, og det var ikke lov å gå lenger opp i steinrøysen..


Petter Dass stien

I sitt storverk "Nordlands Trompet" fortalte Petter Dass
fantastiske og utrolige historier om lundefuglene på Lovund


Er det ikke fint?



Jeg kan ikke se meg mett på sånne motiver.. 
Ekte, værhardt, fred, stille...


LOVUND
 langt uti havgapet..

En liten perle på Helgelandskysten med bare 460 innbyggere...

Neste gang vil jeg ta øyhopping i området..




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar