Om meg

Trondheim, Sør Trøndelag, Norway
Dette handler om hverdagslivet mitt i Trøndelag. Jeg er født i 1958 og oppvokst som Bergenser. Flyttet til Trondheim i 1984. Har mann, datter, sønn, svigerbarn, barnebarn og katt. Fotoapparatet har fulgt meg stort sett overalt. Jeg syr, strikker, går på tur. I tillegg liker jeg å skrive, fortelle og formidle..

fredag 20. juli 2012

Barcelona

BARCELONA

En mye større, flottere og mer spennende by enn vi hadde tenkt oss på forhånd.
Men når vi kommer til byer vi ikke har vært før, så er de vel aldri akkurat slik vi hadde forestillt oss.

Vi valgte å bli bedre kjent med Barcelona og var der både før og etter cruiset. Nå føler vi oss ganske kjent med byen.
Fikk selvsagt tips om å ta disse "hopp på/hopp av bussene", noe jeg også vil anbefale alle andre som skal til storbyer.
Vi gikk i land fra båten tidlig en søndag morgen. Til vår store overraskelse sto "limosinen" vi hadde tatt ned til båten da vi dro, med skilt i hånden da vi kom tilbake og skulle hente oss...
Jøss.. alle 5 + bagasjen inn i samme bil igjen, og tilbake til Hotell Havana..

Det betydde at vi kunne starte turistlivet i byen tidlig på søndag formiddag - FØR alle de andre turistene hadde våknet.

Hotellet vårt - grei og sentral beliggenhet

Deilig takterasse på hotellet med eget badebasseng - men vi rakk jo aldri å hoppe uti bassenget..

Googlet et bilde av byen - se den flotte symetrien på alle hus/gater..

Vi hadde fått mange spennende tips om spisesteder. Jeg hadde merket av på kartet, og hadde plan om å prøve.
Men, som tidligere erfart, er det ikke enkelt å skulle til en annen kant av byen når 5 personer plutselig er skrubbsulten - vi setter oss ned på første og beste restaurant.
Stort sett går det greit.
Her fikk vi prøvd oss på Paella..masse mat og godt.


PÅ paradegaten La Ramla var vi slett ikke de eneste, men du verden for en stor og flott gate.
Et bredt fortau midt mellom to kjørefelt.



Det er ikke så ofte jeg gir penger til tiggere, men denne "figuren" utenfor domkirken var veldig forseggjort og spesiell.. 

Neida.. ikke Sukkenes bro i Venezia...

Den berømte Sagrada Familia. 
Et av Gaudis mesterverk - og et av Barcelonas kjennemerke.
Det var utallige detaljer på bygget, se bare på juletreet med fugler på, som er midt i bildet

Sagrada Familia ble aldri ferdig da Gaudi levde, men nå jobbes det på spreng i alle ender, og den skal etter planen være helt ferdig i 2026.
Legg merke til heisekranen som balanserer høyt, høyt oppe på en liten avsats..

Mer av Gaudis kreative byggverk.
Utrolig at ett menneske med så spesiell smak, kan få utfolde seg over en hel by..
Men Barcelona blir spennende på grunn av dette, og veldig artig å beskue..



Fra inngangspartiet til Park Guell.. Også et av Gaudis spennende påfunn..
En spennede park. Vi brukte lang tid der.


Fantastiske Camp Nou..
Riktignok ingen fotballkamp denne dagen, men utrolig artig å oppleve.

Det er plass til nesten hundretusen. 
Tenk dere en Brann-kamp her - hvor alle reiser seg for å synge "Nystemt'en"..



 Den 22 meter høye "Kvinne og fugl" 
(Av Joan Miro)

Kveldsstemning..

Måtte ta med dette bildet også..
Slik gravlegges de i Barcelona..

Det ble tatt uendelig mange bilder. Det er så mye å se, så mye å gjøre og så flott by å være i.
Jeg får desverre ikke til å formidle alt.

Men tipset mitt er: Ta deg en tur til Barcelona..

1 kommentar: