Om meg

Trondheim, Sør Trøndelag, Norway
Dette handler om hverdagslivet mitt i Trøndelag. Jeg er født i 1958 og oppvokst som Bergenser. Flyttet til Trondheim i 1984. Har mann, datter, sønn, svigerbarn, barnebarn og katt. Fotoapparatet har fulgt meg stort sett overalt. Jeg syr, strikker, går på tur. I tillegg liker jeg å skrive, fortelle og formidle..

torsdag 19. juli 2012

Cruise i Middelhavet

Tilfeldigvis ble det sånn at denne nye bloggen min starter med et cruise i Middelhavet.  Til vanlig vil denne bloggen  handle om helt vanlige, hverdagslige ting.

Men nå har vi 5 vært på et cruise. (Jeg, mann, datter, sønn og svigerdatter)
Spenningen var stor da vi gikk ombord - i et av verdens største cruiseskip.. Norwegian Epic. Du verden for et skip...
Førsteinntrykket stemte desverre ikke helt etter forventningene. Hvor var stilen, de hvite dukene og de elegante kjolene? Alle passasjerene surret rundt og det hele minnet om Danskebåten i gigant-format..
Vi fant derfor fort ut at hodene våre måtte omstilles, satte oss ved et ledig bord på karaokebaren, tok familieråd og bestemte oss at nå  skulle vi kose oss uansett. (Det ble bedre etterhvert, altså)
Søndag 8.juli la vi fra kai i Barcelona.

DAG 1. Da var vi bare på sjøen. Vi og alle de andre 4200 passasjerene brukte dagen til soling på dekk og til å gjøre oss kjent med båten - og til å vaske hendene med Antibac og til å si "Good morning" og "Thank You, I am fine"...

DAG 2. I nydelig soloppgang ankommer vi NAPOLI. Ca 1 mill. innbyggere. Opprinnelsestedet for  pizzaen.
"Vedi Napoli e poi muori" ( Se Napoli å dø). Byen er mest kjent for sine søppelhauger, mafia og korrupsjon. Vi holdt godt på veskene våre og opplevde ikke noe skummelt, men de lange og trange smauene fristet ikke til å vandre alene i. Alikevel var det en sjarm over byen.. På fortauene sto tørkestativene innimellom parkerte biler og scootere.

Utenfor NAPOLI ligger POMPEI. Valget sto mellom Pompei eller vakre Capri når vi skulle velge utflukt. Vi ble enig om Pompei. Inn på bussen, i beste "follow my green umbrella"stil... Ut av bussen, geleidet rett inn på et verksted/utsalgssted for Cameliadamen.. Vi valgte heller anledningen til et do-besøk.

Historien om Pompei er fantastisk. Vi lærte den på skolen og vi lærte den nå - selvsagt må vi tro at det stemmer.. Vulkanen Vesuv (som fremdeles er ørlite aktiv) ligger på et fjell like ved Pompei. I år 79 e Kr. kom det et så voldsomt utbrudd fra denne vulkanen at fjellet ble sprengt. Lava og aske strømmet utover Pompei og la et kjukt lag over hele byen.. Folk døde momentant. PÅ 17-hundre tallet oppdaget de den nedgravde byen, og begynte å grave den frem.. Stort og interessant område..

(Fjellet i bakgrunnen er vulkanen Vesuv. Før eksplosjonen, som sprengte og delte fjellet, var dette ett fjell og mye høyere)

(Det påstås at denne personen ble gravd frem sittende slik og holdt seg for munnen)

DAG 3. ROMA.. Fantastiske Roma! 4 av oss hadde vært i Roma tidligere,  en hadde bodd der i et halvt år. Roma er ikke en havneby og skipet vårt er stort, så vi la til havn ca 1,5 timers busstur unna.. Det betydde at vi hadde maks 5 timer til å se Roma denne dagen - i 35 varmegrader.. puh.. Her var det bare å være effektiv.
Og vi rakk å se både Colloseum, Viktor Emanuelmonumentet (populært kalt bløtkaken), Spansketrappen, Trevie fontenen (og der ble det kastet mynter uti, som betyr at du kommer tilbake, at du vil møte kjærligheten..osv.. alt etter antall mynter..) Piazza Navona, Phanteon, Castel Sant Angelo og selvsagt Peterskirken og Petersplassen.

(Colloseum - utrolig at de fikk til å bygge så stort uten heisekran og store maskiner)

(Mynter til Trevi-fontenen)

(Spanske trappen)

(På toppen av Victor Emanuelmonumentet)

(Victor Emanuelmonumentet - også kalt bløtekaken)

(Trevi Fontenen)

(Panteon)

(Panteon innvendig)

(Castel Sant' Angelo)

(Petersplassen og Peterskirken)

(En helt tilfeldig, sjarmerende kafe..)

Så måtte Roma  forlates.. Trist, vi kunne vært der i flere dager. Det er en så utrolig vakker by og så mye flott å se. Men vi måtte innrømme at det var litt godt å komme inn på bussen med aircondition  - hvor alle passasjerene bare sovnet som slips..

DAG 4. Livorno og PISA. Også her var det guidete turer, og et stykke å reise før vi kom til selve Pisa. Vi valgte å dra på egenhånd. Fikk med oss en togtur, taxi og vips var vi ved Det Skjeve Tårnet i Pisa.. Morsomt.. at det kommer folk fra alle verdensdeler for å la seg imponere og knipse bilder av dette kjente klokketårnet..

Tilbake til båten igjen.

DAG 5. CANNES. Der hadde vi også vært før - sammen alle 5.
Mann og sønn m/kjæreste ønsket bare å komme i land for å spise deilige blåskjell, som ikke skuffet denne gangen heller.. Vi to som var igjen trengte en rolig dag og valgte dekk og solseng.. Varmt, men mye vind gjorde det litt mer behagelig..

Cannes er kjent for både store og flotte båter, men selvsagt var skipet vårt for stort her også.. Livbåtene måtte taes i bruk for å komme i land. Forøvrig en artig opplevelse å se når livbåtene ble heist ned og satt på sjøen. Vi hadde gjennomgått sikkerhetskurs første dagen, så vi visste hva vi skulle gjøre hvis katastrofen inntraff.. Men nå var det ingen krise, bare en nødvendighet for å komme seg til land..

DAG 6.  MARSEILLE..

Hva visste vi om Marseille - egentlig.. Jeg var ikke engang helt sikker på hvordan de ble skrevet. Planen var at jeg skulle google alle stedene underveis, men vi hadde veldig dårlig nett ombord, så det lot seg ikke gjøre.. Men vi visste jo at Marseille er Frankrikes nest største by, og eldste by.  Den har Frankrikes viktigste havn.
På en av øyene i skjærgården ligger et gammelt fengsel, som er kjent fra romanen "Greven av Monte Christo".
Det første som slo meg da vi gikk av bussen ved havnen Vieux Port.. Det minnet om Bergen - Vågen, Bryggen, Fisketorget..
Det var 14.juli i dag, og Frankrikes nasjonaldag.. Men det var hverken bunader eller hornmusikk å se.. Ikke engang et fyrverkeri eller militærkolonner, som i Paris..

Marseille støttet forresten Den Franske Revolusjonen og sendte soldater til Paris i 1792. Sangen som soldatene sang under denne marsjen, Marseillaisen, er etterpå brukt som Frankrikes nasjonalsang.

Vi valgte en guidet tur med "Thomastoget" - opp til Basilika Notre-Dame de la Garde.. Kombinert festning og kirke.. 154 m.o.h. Fantastisk utsikt over byen.

(Flott bebyggelse i sjøkanten. Marseille Cornice)

(Basilika Notre-Dame de la Garde)

(Flott utsikt over Marseille)

(Merkesr på Notre Dame etter forsøk på bombing under krigen)

(På toppen av Notre-Dame var en 11m høy forgylt Jomfru Maria med Jesusbarnet)

(Fransk hverdagsidyll)

(På tur med "Thomastoget")

(Operaen)

(Catedrale le Major)

En veldig Fransk og sjarmerende by. Ikke spesielt spennende shoppingby. Det sies at fransk eleganse ikke passer på den gjennomsnittlige Maseille innbyggeren, som er lite jålete og svært jordnær.

Gatene i Marseille skiftet stadig navn, selv om de gikk rett frem.

Byen har ca 300 soldager i året. Mistralvinden blåser 90 dager, og gir himmelen en renhet og det spesielle lyset som mange store kunstmalere har forviget.