Om meg

Trondheim, Sør Trøndelag, Norway
Dette handler om hverdagslivet mitt i Trøndelag. Jeg er født i 1958 og oppvokst som Bergenser. Flyttet til Trondheim i 1984. Har mann, datter, sønn, svigerbarn, barnebarn og katt. Fotoapparatet har fulgt meg stort sett overalt. Jeg syr, strikker, går på tur. I tillegg liker jeg å skrive, fortelle og formidle..

tirsdag 7. august 2012

Eplehagen min

Neida! Innlegget skal på ingen måte handle om Eplemaskiner og diverse iPad'er, iPod'er eller andre padder... Ikke fordi jeg er helt uvitende om denslags moderne teknologi, for det er jeg ikke. Etter ar disse epleproduktene kom inn i livet mitt, oppdaget jeg en helt ny verden.. At noe kunne være så til de grader enkelt - og logisk... og i tillegg er det jo litt lekkert også..
Men dette skal jeg ikke skrive om i dag. Epler er da så mye mer.

Som vestlending, og med far fra Hardanger, har drømmen om DEN eplehagen alltid vært en del av meg. Og man får til det man vil - såfremt man vil det nok..

Forskjellen er bare at i vakre Hardanger er det jord som er skapt for epletrær, og noe med fjellene som gjør at jorden holder på fuktigheten osv.. Sånn er det ikke i Trondheim! Her er det leire - masse leire.. Det hjelper ikke om epletre-plantehullet er aldri så stort, det blir som en potte rundt treet, og holder på både vann og frost..

Men jeg gir ikke opp. Da vi flyttet hit for fem år siden, plantet jeg to epletrær. Det ene blomstret ikke i år, men jeg tror ingen av dere kan forstå den gleden som inntraff da jeg oppdaget at det andre treet faktisk hadde ett ( altså ett !) eple i år.. siden har jeg passet godt på det.

Og bare vent - jeg skal vokte det til det er stort nok, så skal det bli en eplemuffins eller to eller tre, så skal jeg invitere på hjemmebakt fra egen produksjon..

2 kommentarer:

  1. Hei
    Måtte bare svare deg!Gratulerer så masse med eplet,det kommer til å bli flott!Som sagt bor eg i Hardanger,Ullensvang komune,og elsker frukt!Vi har 1 aromaepletre,1,plommetre,1,morelletre og 1solbærbusk.Det er kunn litt moreller,de andre var det ikke blomster på en gang,og litt solbær.Mannen i huset skulle sprøyte i fjor,med matoljeblanding mot lus,kunnskap fra en bonde her,men blandingen var ikke rett nei,så trea ble hema i år.Heldigvis får en si vi ikke er bønder.Plommer er det dårlig med i år,epler og pærer bra tross regn og kulde,moreller sånn passe,men mindre og mindre som orker å drive med det,for mye arbeid og lite inntjening!
    Beste hilsen Quiltegleder Margrethe

    SvarSlett
  2. DA ER VI TO!!! Jeg har også drømt om frukt fra egen hage, og kommer fra "lunere strøk". Vi kjøpte hus 225 m.o.h. og jeg plantet 2 eple og 1 plommetre for mange år siden. Det ene epletreet tok kvelden etter et par år. Plommetreet såg litt skralt ut, og sist sommer så fløt det opp og veltet!!!! Hihi det er ikke mye jord her, bare fjell og stakkars treet stod i ei fjellgrop med litt jord. Det siste epletreet har ett eple i år, og jeg vokter det som gull!!! Har ikke planlagt hva jeg skal lage av den store "frukthøsten".

    SvarSlett