Om meg

Trondheim, Sør Trøndelag, Norway
Dette handler om hverdagslivet mitt i Trøndelag. Jeg er født i 1958 og oppvokst som Bergenser. Flyttet til Trondheim i 1984. Har mann, datter, sønn, svigerbarn, barnebarn og katt. Fotoapparatet har fulgt meg stort sett overalt. Jeg syr, strikker, går på tur. I tillegg liker jeg å skrive, fortelle og formidle..

onsdag 31. oktober 2012

Pacific Orca (Kun for de spesielle båtintresserte !)


På vei ut til Den Lille Havfrue, i København i helgen, dukket det plutselig opp er rar båt..
Jeg tenkte med gru hvordan den skulle klare seg på "de syv hav" med en sånn merkelig fasong..
Vi oppdaget etterhvert at det var svært så mange som både filmet og fotograferte denne båten på vei utover havnen. Vi skjønte at det måtte være noe spesielt, og googlet den..

Joda; Dette var Pacific Orca, som hadde ligget til kai i København noen dager.

Verdens største vindmølleinnstallasjons skip.. til bruk ved oppsetting av hav-vindmøller.

Den er utstyrt med en kran på 1200 tonn. Den har 6 stk "bein" på 105 meter ( det er de mastene som står opp). Disse beina kan senkes ned på bunnen, slik at båten heises opp 17 meter over vannflaten - og dermed kan innstallasjonen utføres..

Skipstype: Plattform
L: 160 meter og B: 49 meter.. Helikopterplattform ombord...

Så nå vet dere dette også..

Og husk; jeg nevnte at dette var for de spesielle båt-intresserte....

Ha en superskummel Halloween-kveld videre.. (Jeg skal på trening, men sitter forsyne meg her og spiser av snopet til "Halloween'erne"..)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar